loading...
سایت ساکنین مسکن مهر پردیس
کانال مسکن مهر پردیس فاز 11
برای اطلاع از آخرین وضعیت پروژه های مسکن مهر پردیس، خصوصا فاز 11 (کوزو) به کانال و گروه این مجموعه در تلگرام بپیوندید و با دیگر ساکنین فاز 11 (دره آرا) همگام شوید. برای عضویت در گوشی همراه خود تصویر زیر را لمس کنید و یا در یکی از چت های تلگرام عبارت pardisema@ را تایپ و وارد گفتگوها شوید.

امین قنبری بازدید : 1091 شنبه 21 دی 1392 نظرات (0)

سازندگان مسکن مهر دوباره ساز گرانی را کوک کرده‌اند و بهانه‌هایی چون تورم بالا، گرانی فولاد و شن و ماسه را ردیف کرده‌اند تا دستور افزایش قیمت را از مسئولان بگیرند.

سازندگان مسکن مهر دوباره ساز گرانی را کوک کرده‌اند و بهانه‌هایی چون تورم بالا، گرانی فولاد و شن و ماسه را ردیف کرده‌اند تا دستور افزایش قیمت را از مسئولان بگیرند. مسکن مهری که قرار بود مهری بر دل بی‌خانمانان بنشاند اکنون خود خاری شده که دل خیلی‌ها را خراش داده است. در حالی برخی از انبوه‌سازان دنبال گرانی هستند که این ساختمان‌ها با کیفیت پایین و گاهی بدون امکانات اولیه چون برق و آب و حتی آسانسور هستند. خریداران این واحدها که خواهان فروش واحدها هستند همچنان چشم به راه رسیدن ابلاغیه وزیر مسکن مبنی بر آزاد‌سازی فروش نشسته‌اند.

 در جبهه سازندگان رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان تورم بالای ۴۰درصد، گرانی ۱۳۰درصدی فولاد، رشد هرسه ماهه قیمت شن و ماسه و موارد دیگر را دلایل پیشنهاد افزایش دوباره قیمت‌های مسکن مهر به دولت دانست و گفت: آنالیز قیمت‌ها در دوران وزارت نیکزاد غلط بود.  اوایل امسال پدیده‌ای نادر به نام «گروگانگیری» در پروژه‌های مسکن مهر روی داد. ماجرا از این قرار بود که شماری از سازندگان به دلیل عدم اجرای سه بخشنامه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری از تحویل واحدهای ساخته شده مسکن مهر سرباز زدند.  این وضعیت در پایتخت صنعتی‌سازی مسکن ایران ـ پرند ـ حادتر از سایر مناطق بود و انبوه‌سازان این شهر 3 تا 5 میلیون تومان بیش از دستورالعمل وزارت راه برای «آزاد» کردن واحدهای مسکن مهر درخواست کردند.
در آن زمان مقداد همتی مشاور وقت وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفته بود، بر اساس دستورالعمل افزایش قیمت مسکن مهر اگر واحد آماده تحویل باشد به ازای هر واحد مسکونی حداکثر 500 هزار تومان دریافت می‌شود. وی با اشاره به «هسا» به‌عنوان یکی از انبوه‌سازان شهر پرند گفت: این شرکت 50 هزار واحد مسکونی در طرح مهر دارد و در تمام کشور برای وزارت راه و شهرسازی و متقاضیان مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است.
حال با گذشت هشت ماه که دیگر خبری از همتی در وزارت راه و شهرسازی نیست، انبوه‌سازان درخواست افزایش قیمت مسکن مهر را در قالب یک جدول به وزارت راه ارائه کرده‌اند.
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت وگو با تسنیم، بر این باور است اگر مسئولان سابق وزارت راه در دستورالعمل قبلی افزایش قیمت‌ها واقعیت‌ها را در نظر گرفته بودند امروز پروژه‌های مسکن مهر دچار مشکل نبودند و بسیاری از آنها بالای 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند. ایرج رهبر از رفت‌و‌آمدهایی می‌گوید که انبوه‌سازان برای حل مشکلات پروژه‌های مسکن مهر به وزارت راه و شهرسازی داشتند، تلاش‌هایی که بی‌نتیجه مانده است.
ایرج رهبر همچنین بخشی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی را متوجه اتحادیه‌ها دانست و گفت: قیمت شن و ماسه هر سه ماه یکبار توسط اتحادیه گران می‌شود.
وزارت راه و شهرسازی دوره نیکزاد به انبوه‌سازان گفته بود اگر خواستار اجرای دستورالعمل 5 تا 40 هزار تومان افزایش قیمت مسکن مهر هستید باید قید بخشنامه‌های معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی را بزنید. ضمن آنکه آنها معتقد بودند سه بخشنامه مد نظر انبوه‌سازان شامل مسکن مهر نمی‌‌شود.
ایرج رهبر معتقد است این اتفاقات در زمان آن دولت روی داد. حالا این دولت آمده تشخیص داده که رشد تورمی در زمان دولت دهم به کشور تحمیل شد و با تورم 44 و 45 درصدی اقتصاد باید تصمیمی برای این منظور گرفته شود. نمی‌شود پروژه‌های مسکن مهر بلاتکلیف بماند، اگر واقع‌نگر نباشیم سرمایه‌های ملی معطل می‌ماند. همانطور که پروژه‌های عمرانی کشور به همین صورت معطل مانده است.
وی گفت: در حال حاضر از دو میلیون واحد مسکن حدود 800 هزار واحد تحویل شده است و بقیه واحدها از 10 درصد تا 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. افزایش قیمت این واحدها متفاوت است. پیشرفت فیزیکی اکثر واحدهای مسکن مهر از 70 درصد عبور کرده است و تنها بخشی از پروژه‌ها در شهر پردیس که 80 هزار واحد است و آخرین قرارداد انبوه‌سازان بود، از 10 تا 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. بر این اساس جداولی برای پیشرفت فیزیکی متعدد تهیه شده است.
رهبر ادامه داد: آنالیز قیمتی وزارتخانه در دولت قبلی که منجر به افزایش 5 تا 40 هزار تومانی شد، اشتباه بود. آذرماه پارسال قیمت فولاد دو برابر شد یعنی در شهریور این اتفاق روی داده بود. آنالیز وزارتخانه اشتباه بود و الان هم اذعان می‌کنند که اگر همان موقع قیمت واقعی به انبوه‌سازان داده می‌شود خیلی از پروژه‌ها به پیشرفت فیزیکی 95 درصد به بالا رسیده بود. خب، این عدم مدیریت و کارشناسی باعث شد لطمه زیادی هم به مردم و هم به انبوه‌سازان وارد شود.
 
  نقل و انتقال مسکن مهر همچنان ممنوع
اما دارندگان مسکن مهر با یک مشکل دیگر هم درگیر هستند. برخی از سر ناچاری و برخی هم به دنبال سود و جابه‌جایی دنبال فروش قانونی ملاک خود هستند. چندی پیش وزیر از آزاد‌سازی فروش عیان مسکن مهر خبر داده بود. اما هنوز این موضوع محقق نشده است. با وجود آزادشدن خرید و فروش، نقل و انتقال امتیاز مسکن مهر همچنان غیرقانونی است اما واسطه‌ها در دو سال گذشته همچنان به خرید و فروش امتیاز و واحدهای مسکن مهر مشغول هستند و سودهای کلانی را هم به دست آورده‌اند.
در این میان دلالان و واسطه‌ها نقش بسیار پررنگی داشتند تا جایی که امتیاز واحدها را تاحدود 40 میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند و حتی درصد بیشتری از این مبلغ را برای خود برمی‌دارند در حالی که براساس قانون سهم مشاوران املاک و واسطه‌ها نیم درصد از کل قرارداد است.
مشکل دیگر این است که واحدهای مسکن مهر هنوز سند دار نشده‌اند بنابراین فقط به صورت قولنامه‌ای به فروش می‌رسند در حالی که امتیاز، وام و سند آن در آینده به نام خریداری خواهد بود که در سامانه شرکت عمران به ثبت رسیده است.
در واقع پس از اعلام آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر، واسطه‌ها و دلالان در شهر پردیس به جنب و جوش بیشتری افتادند و به صورت گسترده خرید و فروش امتیازها را در این شهر انجام می‌دهند در حالی که زمان تحویل این واحدها مشخص نیست و دولت هم بارها غیرقانونی بودن خرید و فروش امتیاز را اعلام کرده است.
براین اساس یکی از متقاضیان که در سال گذشته امتیاز مسکن مهر یکی از واحدها را در شهر پردیس خریداری کرده در این باره به خبرنگار مهر گفت: وقتی متوجه خرید و فروش امتیاز مسکن مهر شدیم یکی از آشنایان ما را به واسطه‌ای معرفی کرد تا بتوانیم یکی از این واحدها را خریداری کنیم.  وی افزود: این واسطه از ما مبلغ 20 میلیون تومان برای امتیاز مسکن مهر دریافت کرد در حالی که باید آورده‌ای که دولت تعیین کرده بود را هم می‌پرداختیم و به ما گفت که سال آینده می‌توانید این واحد را تحویل بگیرید.  این خریدار مسکن مهر اظهار داشت: اما از ابتدای سال هرچه با شماره این فرد تماس گرفتیم پاسخی نداده است ضمن آنکه ما فقط قولنامه‌ای از این شخص داریم و حتی صاحب اصلی این واحد را نمی‌شناسیم و از آنجایی که در سامانه شرکت عمران پردیس ثبت نام نداشتیم نمی‌توانیم از این طریق هم پیگیری داشته باشیم.
به طور حتم تعداد زیادی از این نوع خریداران مسکن مهر وجود دارند که نشانی درستی از واحدها ندارند و با واسطه‌هایی روبه‌رو هستند که فقط برای کسب سود در بازار حضور دارند. ضمن آنکه برخی از این واسطه‌ها با اعلام اینکه می‌توانند اسامی متقاضیان را وارد سامانه مسکن مهر کنند از آنها پول‌های زیادی را دریافت می‌کنند در حالی که ثبت‌نام مسکن مهر متوقف شده است بنابراین احتمال ثبت نام جدید وجود ندارد.
براین اساس شرکت عمران پردیس اعلام کرده است که افراد سودجو و متخلف جهت انجام امور متداول مسکن مهر اقدام به اخذ وجه از متقاضیان و سوءاستفاده از عدم آگاهی آنها می‌کنند اما با توجه به تکمیل بودن ظرفیت ثبت‌نام، امکان تأیید فرم ج و افتتاح حساب جدید برای متقاضیان ثبت نام شده که فرم ج ایشان بررسی نشده است وجود ندارد.

۹۲/۱۰/۰۳
۲۳:۱۷

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 710
  • کل نظرات : 909
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 2738
  • آی پی امروز : 52
  • آی پی دیروز : 168
  • بازدید امروز : 149
  • باردید دیروز : 562
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 16
  • بازدید هفته : 149
  • بازدید ماه : 8,887
  • بازدید سال : 138,513
  • بازدید کلی : 5,216,188